سئو کلاه خاکستری
در دنیای امروز برای آن که بتوانید جزو چند سایت اول فهرست نتایج جستجو باشید، نیازمند استراتژیهای پیشرفته سئو هستید. هیچ سایتی را نمیتوان یافت که بدون رعایت قواعد سئو برای هیچ کلمه کلیدیای جزو برترین سایتها باشد؛ از این رو رقابت بین کسبوکارها برای بدست آوردن رتبههای برتر نتایج جستجو بسیار شدید است.
امروزه اغلب وبسایتها، برای حضور در این رقابت تنگاتنگ، به اجرای قواعد سئو برای وبسایت خود رو آوردهاند و سئو و بهینهسازی سایت یکی از مهمترین فاکتورهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میرود.
به طور کلی تکنیکهای سئو به دو دسته تکنیکهای کلاه سفید و تکنیکهای کلاه سیاه تقسیم میشود. تکنیکهای کلاه سفید آن دسته از روشها و راهکارهایی است که از نظر گوگل و سایر موتورهای جستجو قانونی بوده و وبسایتها با اجرا و رعایت آنها، پس از مدتی میتوانند به رتبههای برتر فهرست نتایج جستجو برسند و این تکنیکها جریمهای برای وبسایت به همراه نخواهد داشت.
از آن طرف، سئو کلاه سیاه در مقابل سئو کلاه سفید قرار دارد. سئو کلاه سیاه به آن دسته از تکنیکهای سئو گفته میشود که از نظر گوگل غیرقانونی شناخته میشود. تکنیکهایی مثل خرید بک لینک، استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی و … همگی جزو تکنیکهای کلاه سیاه شناخته میشوند و در صورتی که گوگل متوجه آن شود، که با توجه به پیشرفته شدن الگوریتمهای گوگل در سالهای اخیر قطعا متوجه این موضوع خواهد شد، سایت شما با جریمههای سنگین گوگل مواجه خواهد شد.
استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سفید اگرچه امن است و تهدیدی برای وبسایت شما ندارد، اما برای آن که اثربخش باشد و نتیجه آن را ببینید، نیازمند صرف زمان زیادی هستید و تکنیکهای سئو کلاه سفید به سرعت وبسایت شما را در بین چند وبسایت برتر قرار نمیدهد؛ از طرف دیگر، اگرچه با کمک تکنیکهای سئو کلاه سیاه میتوانید به سرعت به جایگاه برتر فهرست نتایج جستجو برسید، اما دیر یا زود گوگل متوجه این موضوع خواهد شد و سایت شما را جریمه خواهد کرد.
حال تصور کنید که وبسایت شما به تازگی راهاندازی شده است و میخواهید به سرعت جزو چند وبسایت برتر قرار گیرید. راهکار شما چیست؟ ریسک استفاده از تکنیکهای سئو کلاه سیاه بسیار بالا است؛ از طرف دیگر با کمک تکنیکهای سئو کلاه سفید مدتها طول میکشد تا به هدف خود برسید.
سئوی کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری
به عنوان تعریف اولیه و بنیادی این مبحث، باید گفت که سئو دارای تکنیکها و روشهای پیادهسازی متفاوتی است. بدیهیست که برخی از این تکنیکها استاندارد و پیشنهادی بوده و برخی دیگر که منحصراً توسط افراد حرفهای به کار گرفته میشوند، ریسکی و خطرناک هستند. نوع و دستهبندی این تکنیکها با عناوین سئوی کلاه سفید ، سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری شناخته میشوند.
این مسائل به صورت تخصصی و انحصاری به روشهای گوناگون برای کسب رتبه در موتورهای جستجو میپردازند که برخی از آنها قانونی و برخی دیگر غیرقانونی و شامل جریمههای گوگل هستند. همچنین این تکنیکها در بازخوردهای کاربران نیز تأثیر مستقیم میگذارند. با ما همراه باشید تا در ادامه بتوانید با توضیحات جامع و مجزا برای هرکدام از این موارد، درک مناسبی از این مبحث سئو پیدا کنید.
سئوی کلاه سفید (White Hat SEO)
سئوی کلاه سفید مجموعه تکنیکهای استاندارد و اصولی در بحث سئو هستند که تمرکز اصلی آنها بر روی جذب هدفمند و واقعی کاربران در بهترین و ایدهآل ترین حالت ممکن است. با این تعریف ساده میتوان دریافت که سئوی کلاه سفید بهترین نوع سئو میباشد که در نتیجه آن، شما به عنوان یک صاحب سایت به صورت همزمان رضایت مخاطبین و همچنین رضایت موتورهای جستجو را جلب کردهاید. اما همانطور که قبلاً هم گفتیم، کسب رضایت کاربران به صورت خودکار به منزله کسب رضایت موتورهای جستجو نیز است.
در سئوی کلاه سفید ملاک اصلی، بهبود عملکرد و بهینهسازی یک سایت در صفحات نتایج موتورهای جستجو از روشهای استاندارد و پیشنهادی است. برخی از مهمترین این روشها استفاده قانونی و طبیعی از کلمات کلیدی، بک لینکها، لینکدهیهای داخلی و خارجی، تمرکز بر بحث تولید و بازاریابی محتوا و در نهایت جذب ترافیک ارگانیک و افزایش رتبه سایت به صورت طبیعی است. روند فرآیندهای سئوی کلاه سفید اگرچه طولانیمدت است اما نتایج حاصل از آن تقریباً همیشگی هستند. در ضمن، راهکارهایی که از طریق این نوع سئو اعمال شوند، شامل جرایم آنلاین موتورهای جستجو نمیشوند. همین مسئله باعث میشود تا تجارت اینترنتی شما با کمترین درصد خطر روبهرو شود. بنابراین میتوانید به همین خاطر، حمایت طبیعی موتورهای جستجو را نیز در اختیار داشته باشید.
سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئوی کلاه سیاه در نقطه مقابل سئوی کلاه سفید قرار دارد. این نوع سئو شامل راهکارهایی کاملاً غیرقانونی و غیرطبیعی از نظر موتورهای جستجو است. با پیادهسازی این روشها، اگرچه میتوان در مدت زمانی بسیار کمتر نسبت به روشهای طبیعی در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) حضور پیدا کرد، اما ریسک زیادی نیز در این روشها وجود دارد. گوگل رسماً و طی بیانیههای متعددی که منتشر کرده است، استفاده از این روشها را ممنوع و برخلاف قوانین خود اعلام کرده است و متذکر شده که هر سایتی که این قوانین را زیر پا بگذارد شامل جریمههای سنگین گوگل و در موارد حاد، حذف از تمام صفحات نتایج موتور جستجوی گوگل میشود.
اما با این حال وبسایتهای متقلب زیادی هستند که روشهای دور زدن قوانین گوگل را پیدا کرده و در حال سوءاستفاده کردن از این روشها هستند. گوگل با بروزرسانی الگوریتمهای خود در فواصل زمانی مختلف و مسدودسازی روشهای جدید سئوی کلاه سیاه، صدها و هزاران سایت متقلب را شناسایی میکند.
سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO)
نوع سوم این نوع سئوها با عنوان سئوی کلاه خاکستری شناخته میشود. اگرچه از عنوان این سئو به نظر میرسد که سئوی کلاه خاکستری دقیقاً چیزی بین سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه است، اما درواقع تعریف این نوع سئو کمی متفاوتتر است.
سئوی کلاه خاکستری مثل سئوی کلاه سفید قانونی و پیشنهادی نیست و از طرف دیگر به شدت و ریسکی بودن سئوی کلاه سیاه نیز نیست. با اینکه تعریف خیلی دقیقی از این نوع سئو وجود ندارد، اما سادهترین و مفهومیترین تعریف این نوع سئو استفاده از تکنیکها و روشهای غیراصولی و بدون هویت است. اگرچه اغلب این روشها از نظر گوگل و دیگر موتورهای جستجو تخطی از قوانین به حساب نمیآیند، اما این تکنیکها در عمل فقط به گول زدن و ارائه پیشنهادات دروغین به کاربران خلاصه میشوند. با این حال گوگل نیز استفاده از این تکنیکها را به هیچ وبمستری توصیه نمیکند چرا که بعضی از آنها شامل جریمههای گوگل میشوند.
مثالهای گوناگونی برای سئوی کلاه خاکستری وجود دارند که معروفترین آنها با نام طعمه کلیکی (Click Bait) شناخته میشوند. در این روش، شما به عنوان یک صاحب تجارت اقدام به سفارش تبلیغات دروغین و یا اغراقآمیز در منابع دیگر میکنید و کاربران با مشاهده آن وسوسه میشوند تا روی آن تبلیغ کلیک کنند. هر کاربر اینترنتی یا موبایلی به صورت روزانه با چنین نوع تبلیغاتی در وبسایتها یا اپلیکیشنهای موبایلی روبهرو میشود. طی سالهای اخیر تبلیغات زیادی با عناوینی مثل “شما برنده خوش شانس ما هستید. روی این بنر کلیک کنید تا جایزه خود را دریافت کنید!” در سطح وب منتشر شدند. کاربران آماتور زیادی هم وجود دارند که همیشه گول این نوع تبلیغات را میخورند و روی آنها کلیک میکنند. بعد از ورود به آن سایت، این کاربر فقط و فقط باعث افزایش بازدید آن صفحه شده است و هیچ چیز مرتبطی عاید او نمیشود.
نوع دیگری از سئوی کلاه خاکستری نیز وجود دارد که فقط کاربرانی که به شدت به چیزی خاص نیاز دارند را مورد هدف قرار میدهد. به عنوان مثال، ایجاد صفحاتی با عناوین ترغیبکننده و در عین حال دروغین از جمله این موارد هستند. مثلاً شما به دنبال یک نرمافزار خاص هستید که نسخه کرک شده و رایگانی از آن در سطح وب وجود ندارد اما در جستجوهای خود به سایتهای زیادی برخواهید خورد که با ادعای اینکه این نرمافزار را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند، اقدام به ایجاد صفحات و انتشار آنها در موتورهای جستجو میکنند. وقتی شما وارد این سایتها شوید، خواهید دید که لینک دانلودی برای آن نرمافزار وجود ندارد و یا اگر لینکی وجود داشته باشد دروغین و تبلیغ است.
در برخی دیگر از سایتها نیز بعد از طی کردن همین روند، لینک دانلود یک فایل فشرده به شما داده میشود که رمزگذاری شده است. سپس به شما گفته میشود که اگر میخواهید رمز عبور را پیدا کنید، باید وارد سایت یا سایتهای دیگری شوید. همچنین استفاده از نظرسنجیهای کاملاً دروغین و تبلیغاتی برای این مورد نیز بسیار رایج شده است. این قبیل روشها اگرچه تعداد بیشماری بازدید و ترافیک برای یک سایت به ارمغان میآورند، اما این بازدیدها در نهایت منجر به ترک سریع کاربران و نابودی اعتماد آنها به کل آن وبسایت میشود. متأسفانه خیلی از وبمسترها به همین مسئله راضی بوده و از همین طریق و با کسب بازدیدهای غیرمنصفانه پول زیادی به جیب میزنند.
تکنیکهای سئو کلاه خاکستری
پیش از آن که به سراغ معرفی تکنیکهای سئو کلاه خاکستری برویم لازم است این نکته را یادآوری کنیم که در صورتی که تکنیکهای سئو کلاه خاکستری به صورت حرفهای اجرا نشوند، گوگل متوجه آنها خواهد شد و با آنها همچون تکنیکهای سئو کلاه سیاه برخورد میکند؛ از این رو پیشنهاد میکنیم که در صورتی که میخواهید از این تکنیکها استفاده کنید، حتماً از یک متخصص حرفهای سئو مشورت بگیرید.
- آپدیت صفحات و طراحی دوباره
یکی از نکاتی که گوگل اهمیت بسیار زیادی به آن میدهد، آپدیت صفحات و محتوای سایت است. در تکنیک سئو کلاه سفید، شما میباید پس از مدتی از انتشار محتوا، دوباره سری به آن بزنید و محتوای خود را بهروز کنید که زمان زیادی از شما خواهد گرفت.
حال اگر بخواهید از تکنیک کلاه خاکستری برای این کار استفاده کنید، کافی است سری به مقالههای قبلی وبسایت خود بزنید و ۲۰۰ الی ۳۰۰ کلمه به محتوای قبلی آن اضافه کنید و عکس یا محتوای بصری جدیدی نیز برای آن قرار دهید.
در اینصورت گوگل تصور میکند که شما در حال آپدیت محتوای خود هستید و اعتبار صفحه شما را اضافه میکند. البته توجه داشته باشید که محتوا و تصویری که به متن اضافه میکنید کاملا مرتبط باشد و اضافه کردن محتوا باعث کاهش تجربه کاربری نشود.
یکی دیگر از راهکارها، طراحی دوباره سایت است. شما میتوانید تغییرات زیادی را در کدهای سایت خود به وجود آورید؛ در اینصورت گوگل تصور میکند که شما در حال آپدیت صفحات خود هستید و سئو سایت شما بالا میرود.
- ساخت شبکه بک لینک
یکی دیگر از تکنیکهای سئو کلاه خاکستری، ساخت شبکه بک لینک است. دریافت بک لینک از یک وبسایت معتبر، تاثیر بسیار زیادی روی سئو سایت شما دارد؛ اما کار سادهای نیست. معمولا وبسایتها حاضر به قرار دادن لینک سایر سایتها در وبسایت خود نیستند.
اگرچه این روش بسیار ساده به نظر میآید، اما باید هنگام پیادهسازی آن بسیار دقت کنید که گوگل متوجه این موضوع نشود که بک لینکهای دریافتی از طرف خودتان است. پیش از این در مقالهای دیگر درباره لینک PBN و نکات مهم هنگام اجرای آن صحبت کردهایم.
یکی دیگر از روشهایی که میتوانید بک لینک بگیرید، خرید رپورتاژ است. در این روش شما به سایتهایی که رپورتاژ ارائه میدهند، مبلغی را میدهید و در ازای آن، این سایتها لینک سایت شما را در بین محتوای خود قرار میدهند.
هنگام خرید ریپورتاژ دقت کنید که به یکباره تعداد زیادی بک لینک دریافت نکنید، زیرا در اینصورت گوگل متوجه غیرطبیعی بودن بک لینکهای شما خواهد شد و سایت شما را جریمه میکند. برای شروع، دریافت ۱۰ ریپورتاژ در روز گزینه مناسبی به نظر میرسد.
- دریافت کامنت
دریافت کامنت از طرف کاربران نیز روی سئو سایت شما بسیار تاثیرگذار است. در یک تکنیک کلاه خاکستری میتوانید پس از انتشار محتوای وبسایت، خود و چند نفر دیگر از اطرافیانتان برای محتوای خود کامنت بگذارید؛ در اینصورت گوگل تصور میکند که محتوای شما مورد توجه کاربران قرار گرفته و سئو سایت شما را بالا میبرد.
هنگام کامنت گذاشتن باید حواستان باشد که گوگل متوجه این موضوع نشود که کامنتها از طرف خود شما هستند، نه کاربران واقعی. میتوانید از اکانتهای مختلف برای کامنت گذاشتن استفاده کنید یا از اشخاص مختلف با ایپیهای گوناگون بخواهید که برای محتوای شما کامنت بگذارند.
- دریافت سوشیال سیگنال
در سالهای اخیر گوگل به سیگنالهای شبکههای اجتماعی نیز توجه دارد و سوشیال سیگنال یکی از فاکتورهای مهم سئو به شمار میرود. در این تکنیک میتوانید لایک، انتشار و کامنت پستهای شبکههای اجتماعی خود را بالا ببرید.
میتوانید از شرکتهایی که این خدمات را ارائه میدهند استفاده کنید و برای پستهای خود لایک بالا خریداری کنید یا میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ برای این هدف استفاده کنید؛ حتی در بسیاری از موارد میتوانید از همکاران و دوستان خود بخواهید تا پستهای شبکه اجتماعی شما را به اشتراک بگذارند تا بیشتر دیده شوند.
دیدگاهتان را بنویسید